november 3, 2015

Mundo 3D Printing gaat op de 2e machine industriële onderdelen printen


3d-print-magazine 
 
Artikel uit 3D print magazine
2e jaargang editie 2 – oktober 2015 – pagina 20.

“De toekomst is 3D printen met metaal”, zegt Henk Anema, oprichter en mede-eigenaar van Mundo 3D Printing én een van ‘s lands 3D printpioniers. Toch vergt deze technologie méér dan de startknop van de machine indrukken. Net zo als het niet volstaat om enkel de 3D metaalprinter te kopen. Die is slechts een gereedschap, het gaat erom dat je het hele proces beheerst.

Mundo 3D Printing richt zich op de dentale markt. De dentale markt is de core-business volgens Henk Anema en mede-eigenaar Karen Bootsma. In de dentale industrie is nog niet iedereen overgestapt op 3D printen, maar het is volgens beiden niet de vraag of de sector kiest voor digitalisering maar wanneer. “De technologie is geaccepteerd, maar veel tandtechnische laboratoria kunnen nog een stap vooruit maken.”
Verbreding
Omdat Mundo 3D Printing niet afhankelijk wil zijn van één marktsegment, richt het bedrijf zich met de tweede printer, die eind dit jaar in Kootwijkerbroek in gebruik wordt genomen, op de productie van industriële componenten. Karen Bootsma, verantwoordelijk voor de salesactiviteiten; “Er zijn volop kansen op verschillende fronten, denk bijvoorbeeld aan gewichtsbesparing, enkelstuks efficiënt produceren en assemblage vermijden door delen te integreren.” Er is zelfs markt voor printing-on-demand van spare-parts; dan is er geen magazijn meer nodig. Met de tweede printer gaat Mundo 3D metalen als titanium, nikkellegeringen, 316L RVS en aluminium printen. Voor fijnmechanische industrie is het mogelijk om met één printer met meerdere metalen te werken. Henk Anema ziet het wisselen van metaalpoeder niet als een probleem. “Dat zal eerder een kwestie van uren dan van een dagdeel zijn”, zegt hij. “Je moet het goed plannen. Ombouwen kost tijd, hier houden we rekening mee.” Voor de medische industrie gebruikt Mundo 3D Printing uitsluitend gecertificeerd cobaltchroom met één machine.

Henk Anema: “3D printen vergt meer dan startknop indrukken. De printer is slechts gereedschap, je moet het met het hele proces beheersen.”

Leercurve
Toen de eerste EOS-machine in gebruik werd genomen heeft het team van Mundo 3D Printing met het metaal cobaltchroom een leercurve doorlopen. 3D printen vergt immers méér dan de startknop bedienen. “De 3D printer is een gereedschap, het draait om het proces”, stelt Henk Anema. Het printen van een onderdeel is slechts één aspect, de warmtebehandeling is minstens zo belangrijk. De combinatie van het materiaal smelten en de warmtebehandeling bepalen namelijk de uiteindelijke eigenschappen van het product. Daarom heeft Mundo 3D Printing er bewust voor gekozen de warmtebehandeling in eigen huis te halen. Daarnaast wordt er samengewerkt met een metallurg. Henk maakt de vergelijking met een sterrenrestaurant. De sterrenkok kan de mayonaise bij de groothandel kopen of zelf maken. “De Michelinsterren verdien je door de mayo zelf te maken. Postprocessing hoort bij metaalprinten.”

Onafhankelijk van leverancier
Nu op de tweede printer andere materialen gebruikt gaan worden, moet het team wederom per materiaal een spectrum van parametersettings ontwikkelen, zowel voor de 3D metaalprinter als voor de warmtebehandeling. Metaal smelten vereist de exacte balans tussen temperatuur en snelheid. Henk Anema: “Als de laser te langzaam gaat, klontert het materiaal. Ga je te snel, dan versmelten de lagen niet meer.” Door deze leercurve zelf te doorlopen, kun je als 3D printbedrijf onafhankelijk worden van je machine- en materiaalleverancier. “Je kunt de parameters van de leverancier overnemen, maar dan betaal je de hoofdprijs voor de materialen. Je kunt ook zoals wij ze zelf zoeken.” Uiteindelijk leidt dit tot een nog beter eindresultaat.

Tweede machine gefinancierd met crowdfunding

200 investeerders in Mundo 3D Printing zijn vooral ambassadeurs

De tweede 3D metaalprinter van Mundo 3D Printing, die eind dit jaar operationeel is, heeft de onderneming op een bijzondere manier gefinancierd: via crowdfunding. Deze campagne verliep succesvoller dan Henk Anema en Karen Bootsma hadden gedacht.

Waarom crowdfunding?
Zonder trackrecord, in een voor de bank onbekende sector, kom je als starter moeilijk aan krediet, hebben de oprichters van Mundo 3D Printing ervaren. Henk Anema: “Banken hadden weinig referentie en wilden niet financieren, of tegen een hoge rente.” Hij vindt dit een verkeerde houding van banken, die wel roepen dat de industrie moet innoveren. Uiteindelijk hebben ze daarom gekozen voor een crowdfunding campagne. Karen Bootsma vindt dat eigenlijk zelfs beter passen ook bij de hippe en trendy 3D printtechnologie. Voor deze campagne zijn ze in zee gegaan met Symbid, een Nederlands crowdfunding platform voor start-ups.

Hoe pak je crowdfunding aan?
Om de slagingskans te vergroten, wordt 15% kapitaal uit je eigen netwerk aangeraden. Karen: “We hebben ons netwerk van klanten en zakelijke relaties aangesproken, daarmee zaten we al snel op het dubbele van wat nodig was.” Daarna hebben ze een goede presentatie voor op het Symbid-platform gemaakt. Essentieel daarin is, denkt Henk, dat je je verhaal goed onderbouwt en laat zien waarin je je onderscheidt.

3 ton in 8 dagen
Investeerders konden via Symbid meedoen vanaf 20 euro. Ook klanten mochten meedoen. Als incentive stelde Mundo 3D Printing hen korting in het eerste jaar in het vooruitzicht. Henk: “Tot onze grote verbazing werden meteen grote bedragen toegezegd. De campagne was gepland voor 90 dagen, na 7 dagen hadden we de 2 ton die we nodig hadden al bij elkaar.” Op dat moment hebben ze in overleg met Symbid besloten om de campagne uit te breiden naar 250.000 euro. Deze tweede tranche was binnen een halve dag vol. Ook de derde tranche van 50.000 euro was binnen enkele uren vol. Henk denkt dat het succes toe te schrijven is aan de combinatie van crowdfunding en 3D printen met metaal. “En ook de goede voorbereiding, we hebben het serieus aangepakt.” Dat is wel iets dat je moet doen, adviseren de beide ondernemers. Voor Symbid is het succes van Mundo 3D Printing eveneens opvallend. Het crowdfunding platform voor startende ondernemers richt zich nog maar op projecten tussen de dertig- en vijftigduizend euro.

200 ambassadeurs
Alles bij elkaar hebben 200 investeerders geld in Mundo 3D Printing gestopt. De belangen daarvan zijn ondergebracht in een stichting, die nu 15% van de aandelen bezit. Via twee vertegenwoordigers overleggen ze met hun 200 aandeelhouders. Karen praat echter liever over ambassadeurs. “Ons succes is hun succes, daarom beschouwen we hen als ambassadeurs van Mundo 3D Printing. We informeren hen over wat er gebeurt, nodigen ze groepsgewijs uit voor een rondleiding en een lunch.” Die aanpak werkt. Er zijn al ‘ambassadeurs’ die klanten hebben aangedragen. Het is een investering op langere termijn, dus dividend is voorlopig onwaarschijnlijk. Het is de bedoeling de eerste winst te investeren in de onderneming. “We willen dit geld investeren in meerdere 3D metaalprinters. Op langere termijn levert dit de investeerder nog meer op.”, zegt Henk.

Written by Mundo 3D Printing